Den digitale verden forandrer seg raskt og det er nesten umulig å følge. Du trenger faktisk ikke gjøre det!
Hvis du har behov for ny kunnskap, du er interessert i nettsider, online markedsføring eller handel, så kan du lene bak og lese våre publiserte materialer om disse temaene.

Søkemotor markedsføring klart og enkelt

Det kan virke kaotisk når man møter slike markedsføring begreper som SEM, SEOeller PPC, men man aner ikke hva de betyr og hvordan henger de sammen. De er heldigvis ikke så kompliserte. Vi skal nå forklare dem klart og enkelt.
Søkemotormarkedsføring (forkortet SEM = Search Engine Marketing) er et paraplybegrep, altså dette er et stort felt som innebærer aktiviteter som sikter å vekke interesse og få høyere ranking i Google. Søkemotor markedsføring har to typer, SEO og PPC.
  1. Søkemotoroptimalisering
Søkemotoroptimalisering betyr at nettsiden blir utvidet med informativ og innholdsrik tekst som er verdifulle både for brukere og Google. Det er selvfølgelig viktig hva slags tekst det er snakk om. De må inneholde nøkkelord som søkes av brukere og som passer med søkemotorenes indre logikk. Hvis disse passer, øker sjansen at nettsiden oppnår bedre plassering i Google. Ved hjelp av søkemotoroptimalisering kan vi oppnå en fin plassering naturlig, og vi trenger til og med ikke å betale for annonsering. Ulempen ved SEO er likevel at det tar lengre tid før vi får tilstrekkelige resultater.
2.Betalt, klikk-basert annonsering = PPC (pay per click)
I tilfelle benytter vi betalt, klikk-basert annonsering, altså PPC, venter vi ikke på at Google skal oppdage oss, men vi heller betaler for at vi blir synlige. På denne måten dukker betalte annonsene opp over og ved siden av de naturlige treffene. Vi betaler basert på klikkene, altså bare for virkelige besøkere. I tilfelle benytter vi PPC, må vi sikre en budsjett som dekker PPC kampanjene. Hvis vi bruker PPC, konsentrerer vi oss først og fremst på Google sitt eget system, AdWords. Ulempen ved PPC er at vi kan tape mye penger på dårlig strukturert tilbud, som mange klikker på, men kjøper likevel ingenting.
Grunnlaget for alt dette er selvsagt en fin strukturert, informasjonsrik nettside, som vi kan bygge annonsene på. Disse vekker ikke bare interesse, men også opprettholder den. For å være vellyket er det verd å utnytte både SEO og PPC delen av søkemotormarkedsføring, som kan jobbe tett med oss.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Babynest - bitteliten 005

Sengesett - bitteliten 036S5